SWOBODNA DEFINICJA

Definicja ta jest jednak dość swobodna i nie­precyzyjna i wymaga więc skonkretyzowania. Dylematy społeczne (a także często rodzące się z nich pułapki) powstają w sytuacjach, któ­re teoria gier rozpatruje w kategoriach gier o sumie niiezerowej (zmiennej). Jak wiadomo, w grach o sumie zerowej (stałej) jedna ze stron może wygrać tylko kosztem drugiej. Jeśli je­den ;z graczy wygrał, dajmy na to, 5 jednostek wartości, to drugi musiał przegrać 5 jednostek (a więc suma wygranych i przegranych obu graczy jest zerowa). W praktyce społecznej jed­nak często występuje taka sytuacja decyzyjna lub konfliktowa, w której obie strony mogą wygrać nie tylko jedna od drugiej, ale także, w przypadku współdziałania, uzyskać wygraną ze źródła zewnętrznego. Taki typ gry o’ sumie niezerowej w literaturze specjalistycznej zwy­kło się przedstawiać za pomocą tak zwanego „dylematu więźnia”.

Cześć, mam na imię Emek i jestem zwolennikiem technicznych rozwiązań. Chciałbym Ci przekazać swoją wiedzę, abyś i Ty poznał ten wspaniały świat. Dołącz do mnie już dziś!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)